Відповідно до рішення Ради суддів України № 53 від 17 вересня 2018 року «Про застосування системи оцінювання роботи суду (СОРС) з метою отримання інформації про поточну ситуацію роботи судів та визначення потреб органів системи правосуддя», з метою об’єктивної оцінки якості послуг, які надаються Дзержинським міським судом Донецької області та розробки ефективних кроків для підвищення рівня громадської довіри до суду, в період з 03.12.2018 по 29.12.2018 було проведено опитування відвідувачів Дзержинського міського суду Донецької області щодо якості функціонування суду (відповідно до додатку 6 Методичного посібника «Застосування Системи оцінювання роботи суду»).
Проведення опитування відвідувачів суду було анонсовано на офіційній сторінці Дзержинського міського суду Донецької області 30.11.2018 (посилання https://dgm.dn.court.gov.ua/sud0512/pres-centr/events/611104/).
Крім того, 14.12.2018 до участі у проведенні анонімного опитування з метою отримання об’єктивної оцінки роботи суду були запрошені представники органів виконавчої влади, що розташовані на адміністративній території м. Торецьк Донецької області, представники підприємств, установ, організацій.
Усього відповідні запрошення з анкетами було надіслано електронною поштою 69 респондентам. Виявили бажання взяти участь у опитуванні респонденти 17 організацій.
В опитуванні взяли участь респонденти, які були безпосередніми учасниками судових процесів або їх представниками, або відвідували суд з інших причин, пов’язаних із роботою суду.
Зокрема, учасникам опитування було запропоновано оцінити зручність умов перебування в суді (достатність та зручність місць для очікування, оформлення документів, ознайомлення з матеріалами справи та підготовки до судового слухання, чистота та прибраність приміщень суду тощо); повноту, якість та доступність інформації для відвідувачів суду (наявність інформаційних стендів, зразків документів, порядку сплати судового збору, зрозумілість інформації щодо місця та часу проведення судових засідань, наявність інформації про роботу суду у мережі Інтернет тощо); ефективність організації роботи суду (дотримання строків та процедур розгляду справ, вчасність отримання повідомлень про розгляд справ, обґрунтованість перенесення судових слухань тощо).
Крім того відвідувачі суду мали можливість відповісти на низку питань щодо відношення суддів та працівників апарату суду до відвідувачів, довіри самих громадян до судової влади взагалі.
Усього в опитуванні взяли участь 65 громадян - відвідувачів суду.
Аналіз результатів анонімного опитування відвідувачів суду показав наступні результати:
І). На питання Блоку 1 (загальна характеристика респондента) отримано наступну інформацію:
Блок 1. Загальна характеристика респондента
1. Вік:
3. Стать:
5. Де Ви проживаєте:
7. Ви вважаєте себе:
|
2. Рівень освіти:
4. Наявність вищої юридичної освіти:
6. У суді Ви представляєте:
8. Як часто Ви були учасником судового процесу:
|
З огляду на викладене, можна зазначити, що у анкетуванні брали участь респонденти різного віку - 40-59 років (50,87%), 26-39 років (36,9%), старше 60 років (7,7%), 18-25 років (4,6), серед яких переважна більшість опитаних жіночої статі (87,7% жінок, 12,3% чоловіків).
Більшість опитаних мають повну вищу освіту -75,38%, з середньою/неповною середньою 20%, з базовою вищою 3,07%, одна особа із середньою спеціальною освітою – 1,54%. У свою чергу із вищою юридичною освітою 13,85% опитаних, не мають такої 86,15%.
Майже 97% опитаних респондентів проживають на адміністративній території міста Торецька.
Серед опитаних 64,6% представляли у суді свої інтереси особисто, 24,6% адвокатів та юристи-консультанти, 10,8% присяжних, з них звернулися до суду вперше 80%, інші 10,8% до 5 разів, 9,23% респондентів відвідали суд більше 6 разів.
Окремо слід звернути увагу на той факт, що 92,3% респондентів вважають себе особами середнього статку, нижче середнього 7,7%.
9. В якому з видів судового процесу в цьому суді Ви берете участь:
|
10. На якій стадії розгляду перебуває Ваша справа
|
Цілком обізнаний |
Загалом обізнаний |
Майже не обізнаний |
Зовсім не обізнаний |
КН |
4/29 |
3/25 |
2/5 |
1/1 |
9/5 представляють інтереси держави |
Серед опитаних респондентів 44,6% вважають себе такими, що цілком обізнані з роботою суду, 38,5% загалом обізнані, 7,7% майже не обізнані, 1,5% зовсім не обізнані. Крім того, 7,7% опитаних представляють інтереси держави (юристи – консультанти), специфіка роботи яких зобов’язує їх підгодовувати документи до суду, виступати позивачами/відповідачами у суді, а тому логічно віднести їх до таких, що цілком обізнані з роботою суду.
Підсумовуючи, можна стверджувати, що переважна більшість опитаних обізнана з роботою суду, що свідчить про позитивні результати проведення комунікації суду.
(1 – дуже погано, 5 – відмінно, 9 – КН)
1/0 |
2/0 |
3/10 |
4/8 |
5/42 |
9/5 представляють інтереси держави (ІД) |
Середній бал за шкалою якості роботи Дзержинського міського суду складає 4,5.
ІІ). На питання Блоку 2 (основна частина – оцінювання за вимірами якості) отримано наступну інформацію:
Доступність суду
13.1 |
Чи легко Вам було знайти будівлю суду? |
1/6 |
2/0 |
3/0 |
4/0 |
5/54 |
9/5ІД |
13.2 |
Чи зручно Вам діставатися до будівлі суду громадським транспортом? (Якщо Ви не користуєтеся громадським транспортом, дайте відповідь на наступне питання) |
1/7 |
2/0 |
3/0 |
4/0 |
5/53 |
9/5ІД |
13.3 |
Чи зручно паркувати автомобіль (достатньо паркувальних місць) біля будівлі суду? |
1/6 |
2/0 |
3/0 |
4/6 |
5/48 |
9/5ІД |
14. |
Чи зазнавали Ви певних перешкод у доступі до приміщень суду через обмеження охорони? |
Так – 1/0, ні – 2/60 9/5ІД |
|||||
15. |
Як Ви вважаєте, чи люди з обмеженими можливостями можуть безперешкодно потрапити до приміщення суду і користуватися послугами суду? |
1/7 |
2/10 |
3/5 |
4/6 |
5/32 |
9/5ІД |
16. |
Якщо Вам доводилося телефонувати до суду, чи завжди вдавалось додзвонитися та отримати потрібну інформацію? |
1/4 |
2/1 |
3/3 |
4/12 |
5/40 |
9/5ІД |
17. |
Чи давав графік роботи канцелярії суду можливість вчасно та безперешкодно вирішувати Ваші справи у суді (подати позов, ознайомитися з матеріалами, отримати рішення, ухвалу, вирок, тощо?) |
1/6 |
2/0 |
3/8 |
4/8 |
5/38 |
9/5ІД |
18. |
Чи могли б Ви собі дозволити витрати на послуги адвоката (юриста- консультанта) у разі необхідності? |
1/10 |
2/1 |
3/5 |
4/2 |
5/42 |
9/5ІД |
Зручність та комфортність перебування у суді
|
Чи характерно для приміщень суду: |
|
|
|
|
|
|
19. |
– достатність зручних місць для очікування, оформлення документів,підготовки до засідання |
1/10 |
2/15 |
3/8 |
4/9 |
5/18 |
9/5ІД |
20. |
– вільний доступ до побутових приміщень (туалетів) |
1/0 |
2/0 |
3/2 |
4/10 |
5/48 |
9/5ІД |
21. |
– чистота та прибраність приміщень |
1/0 |
2/0 |
3/9 |
4/1 |
5/50 |
9/5ІД |
22. |
– достатність освітлення |
1/0 |
2/0 |
3/8 |
4/6 |
5/46 |
9/5ІД |
Повнота та ясність інформації
23. |
Чи зручно у суді розташовані інформаційні стенди (дошки об’яв)? |
1/0 |
2/0 |
3/9 |
4/9 |
5/42 |
9/5ІД |
Чи повною мірою задовольняє Вас наявна в суді інформація щодо:
24. |
– розташування кабінетів, залів судових засідань, інших приміщень |
1/3 |
2/0 |
3/0 |
4/14 |
5/43 |
9/5ІД |
25. |
– правил допуску в суд та перебування в ньому |
1/0 |
2/0 |
3/0 |
4/10 |
5/50 |
9/5ІД |
26. |
– справ, що призначені до розгляду |
1/0 |
2/0 |
3/0 |
4/11 |
5/49 |
9/5ІД |
27. |
– зразків документів (заяв, клопотань тощо) |
1/0 |
2/0 |
3/0 |
4/5 |
5/55 |
9/5ІД |
28. |
– порядку сплати судових зборів та мита, реквізити та розміри платежів |
1/0 |
2/0 |
3/0 |
4/5 |
5/55 |
9/5ІД |
29. |
Чи користувалися Ви сторінкою суду в мережі Інтернет? |
Так – 1/49, ні – 2/16 ->№31 |
|||||
30. |
Чи знайшли Ви на сторінці суду потрібну для Вас інформацію? |
1/0 |
2/2 |
3/4 |
4/3 |
5/46 |
9/5ІД |
Сприйняття роботи працівників апарату суду
31. |
Чи старанно працювали працівники суду та не припускалися помилок, які призводили б до перероблення документів та порушення строків? |
1/6 |
2/0 |
3/4 |
4/4 |
5/46 |
9/5ІД |
Чи виявили працівники апарату суду при спілкуванні з Вами:
32. |
– доброзичливість, повагу, бажання допомогти |
1/0 |
2/0 |
3/0 |
4/6 |
5/54 |
9/5ІД |
33. |
– однакове ставлення до всіх, незалежно від соціального статусу |
1/0 |
2/0 |
3/0 |
4/6 |
5/54 |
9/5ІД |
34. |
– професіоналізм, знання своєї справи |
1/0 |
2/0 |
3/0 |
4/1 |
5/59 |
9/5ІД |
Дотримання строків судового розгляду
35. |
Чи вчасно (відповідно до графіка) розпочалося останнє засідання по Вашій справі? |
1/0 |
2/0 |
3/0 |
4/21 |
5/39 |
9/5ІД |
36. |
Чи було враховано Ваші побажання при призначенні дня та часу засідання? |
1/0 |
2/0 |
3/3 |
4/17 |
5/40 |
9/5ІД |
37. |
Чи вчасно Ви отримували повістки та повідомлення про розгляд справи? |
1/1 |
2/0 |
3/1 |
4/17 |
5/41 |
9/5ІД |
38. |
Чи вважаєте Ви обґрунтованими затримки/ перенесення слухань у розгляді Вашої справи? |
1/2 |
2/0 |
3/1 |
4/16 |
5/42 |
9/5ІД |
Сприйняття роботи судді
39 |
- неупередженість та незалежність (суддя не піддався зовнішньому тиску, якщо такий був) |
1/0 |
2/0 |
3/0 |
4/2 |
5/58 |
9/5ІД |
40 |
– коректність, доброзичливість, ввічливість |
1/0 |
2/0 |
3/0 |
4/1 |
5/59 |
9/5ІД |
41 |
– належна підготовка до справи та знання справи |
1/0 |
2/0 |
3/0 |
4/6 |
5/54 |
9/5ІД |
42 |
– надання можливостей сторонам обґрунтовувати свою позицію |
1/0 |
2/0 |
3/1 |
4/1 |
5/58 |
9/5ІД |
43 |
– дотримання процедури розгляду |
1/0 |
2/0 |
3/0 |
4/1 |
5/59 |
9/5ІД |
Судове рішення (якщо розгляд справи завершено)
|
|
Так |
Ні |
КН |
44 |
Чи рішення по Вашій справі було на Вашу користь? |
1/58 |
2/2 |
9/5ІД |
45 |
Чи плануєте Ви оскаржувати рішення по Вашій справі? |
1/5 |
2/55 |
9/5ІД |
46 |
Чи отримали Ви повний текст рішення по Вашій справі? |
1 |
2 |
9/5ІД |
Респонденти, які на запитання № 45 відповіли «2» або «9»/55 → на запитання № 50! |
||||
47 |
Чи вчасно Ви отримали повний текст рішення по Вашій справі? |
1/5 |
2/0 |
9/0 |
Якщо Вам вдалось ознайомитись із текстом рішення, будь ласка, дайте відповіді на питання,використовуючи 5-бальну шкалу:
(1 –цілком ні, 2 – швидше ні, 3 – більш-менш (варіант: і так, і ні), 4 – швидше так, 5 – цілком так, 9 – КН)
48 |
Чи було рішення викладено легкою, доступною для розуміння мовою? |
1/0 |
2/0 |
3/0 |
4/5 |
5/0 |
9/0 |
49 |
На Вашу думку, чи було рішення по Вашій справі добре обґрунтованим? |
1/0 |
2/0 |
3/0 |
4/2 |
5/3 |
9/0 |
|
Вкажіть загальну кількість: |
Кількість |
КН |
||||
50 |
– судових засідань, що відбулися по Вашій справі |
60 респондентів не визначилися |
-1/5 |
||||
51 |
– судових засідань, що не відбулися через неналежну організацію роботи суду |
0/60 |
-1/5 |
||||
52 |
– візитів до суду, що не були пов'язані з участю в судових засіданнях |
3/60 |
-1/5 |
Підсумовуючи викладене, можна дійти висновку, що організація роботи апарату у Дзержинського міського суду Донецької області здійснюється в цілому на достатньо високому якісному рівні. Разом з тим, дане анкетування дозволило виявити і окремі проблемні моменти в організації роботи суду, надало відповіді на ключові питання, які були поставлені в програмі соціального дослідження.
Отримані показники є стимулом для подальшого удосконалення діяльності суду, оскільки необхідно завжди прагнути здобувати кращих результатів у роботі, а не залишатися на досягнутому рівні.