Інформація про стан фінансового та матеріально-технічного забезпечення місцевих, апеляційних загальних судів
Щодо фінансового забезпечення місцевих загальних
та апеляційних загальних судів
2013 рік
Законом України «Про Державний бюджет України на 2013 рік» на забезпечення загальних місцевих та апеляційних судів ДСА України за загальним та спеціальним фондами передбачені асигнування в сумі 3 074,9 млн грн, у тому числі:
апеляційним загальним судам (КПКВ 0501030) – 737,1 млн грн.;
місцевим загальним судам (КПКВ 0501040) – 2 337,8 млн гривень.
В порівнянні з 2012 роком бюджетні призначення зазначеним судам збільшилися в середньому на 1,2 відсотка, у тому числі:
апеляційним загальним судам (КПКВ 0501030) – 2,9 відсотка;
місцевим загальним судам (КПКВ 0501040) – 0,7 відсотка.
Потреба в коштах на забезпечення судів загальної юрисдикції у 2013 році складає 6822,5 млн грн, з них:
апеляційних загальних судів (КПКВ 0501030) – 1 350,2 млн грн;
місцевих загальних судів (КПКВ 0501040) – 5 472,3 млн гривень.
Слід зазначити, що у 2013 році відсоток задоволення бюджетного запиту в апеляційних загальних судах складає 54,6 відсотка, а в місцевих загальних судах – 42,7 відсотка, тоді як у 2011 році цей показник складав в апеляційних загальних судах лише 26,8 відсотка та місцевих загальних судах 33,8 відсотка
За напрямками використання бюджетних призначень у 2013 році рівень забезпечення місцевих загальних та апеляційних загальних судів склав:
апеляційних загальних судів:
соціальні видатки – 69,1 відсотка;
комунальні послуги та енергоносії – 100,0 відсотків;
інші видатки на здійснення правосуддя – 45,2 відсотка;
видатки розвитку – 4,9 відсотка
місцевих загальних судів:
соціальні видатки – 54,0 відсотки;
комунальні послуги та енергоносії – 100,0 відсотків;
інші видатки на здійснення правосуддя – 32,0 відсотки;
видатки розвитку – 10,0 відсотків.
Як і в попередні роки обсяги видатків, передбачені на утримання судової влади Законом України «Про Державний бюджет України на 2013 рік», не в повній мірі забезпечують потребу судів, що, у свою чергу, ускладнює виконання ними завдань у визначеній сфері діяльності.
Проте, динаміка зростання рівня задоволення бюджетного запиту всиляє оптимізму.
Також відрадно відмітити суттєве зростання в порівнянні з фактично профінансованими у минулому році поточних видатків на забезпечення правосуддя і особливо капітальних видатків, що видно з наступних двох діаграм. Так в апеляційних судах поточні видатки зросли на 81,4% з 23,6 до 42,8 млн грн, капітальні видатки зросли у 8 разів з 1,7 до 13,8 млн гривень. В місцевих загальних судах відповідно поточні видатки зросли на 23% з 236 до 290,2 млн грн, а капітальні – майже у 6 разів з 18,2 до 106,2 млн гривень.
І півріччя 2013 року
За напрямками фінансування видатки апеляційних та місцевих загальних судів у 1 півріччі 2013 року розподілені наступним чином:
Таблиця
Напрямки видатків |
КЕКВ |
1 півріччя 2013 року |
|||||
КПКВ 0501030 "Здійснення правосуддя апеляційними загальними судами" |
КПКВ 0501040 "Здійснення правосуддя місцевими загальними судами" |
||||||
Загальний фонд |
Спеціальний фонд |
Разом |
Загальний фонд |
Спеціальний фонд |
Разом |
||
Заробітна плата |
2111 |
247 769,5 |
|
247 769,5 |
704 181,9 |
|
704 181,9 |
Нарахування на оплату праці |
2120 |
87 734,0 |
|
87 734,0 |
253 326,2 |
|
253 326,2 |
Утримання судів та здійснення правосуддя |
2210+2240+ 2800+2282 |
1 998,0 |
21 804,8 |
23 802,8 |
1 651,2 |
163 401,5 |
165 052,7 |
Інші виплати населенню |
2730 |
27,9 |
|
27,9 |
|
180,0 |
180,0 |
Комунальні послуги |
2270 |
40,0 |
11 023,3 |
11 063,3 |
172,8 |
54 469,6 |
54 642,4 |
Капітальні видатки |
3000 |
|
6 224,2 |
6 224,2 |
|
53 264,1 |
53 264,1 |
Відрядження |
2250 |
132,4 |
600,6 |
733,0 |
408,0 |
3 067,7 |
3 475,7 |
ВСЬОГО |
337 701,8 |
39 652,9 |
377 354,7 |
959 740,1 |
274 382,9 |
1 234 123,0 |
тис. грн
Станом на 30.06.2013 бюджетні призначення апеляційних та місцевих загальних судів були профінансовані наступним чином:
Таблиця
тис. грн
Напрямки видатків |
КЕКВ |
КПКВ 0501030 "Здійснення правосуддя апеляційними загальними судами" |
|||||
Загальний фонд |
Спеціальний фонд |
||||||
призначено |
проф-но |
% фінансу-вання |
призначено |
проф-но |
% фінансу-вання |
||
Заробітна плата |
2111 |
247 769,5 |
247 769,5 |
100,0% |
|
|
|
Нарахування на оплату праці |
2120 |
87 734,0 |
87 734,0 |
100,0% |
|
|
|
Утримання судів та здійснення правосуддя |
2210+2240+ 2800+2282 |
1 998,0 |
1 486,8 |
74,4% |
22 018,4 |
19 638,4 |
89,2% |
Інші виплати населенню |
2730 |
27,9 |
27,9 |
100,0% |
|
|
|
Комунальні послуги |
2270 |
40,0 |
5,0 |
12,5% |
11 089,2 |
9 862,4 |
88,9% |
Капітальні видатки |
3000 |
|
|
|
5 873,6 |
4 087,6 |
69,6% |
Відрядження |
2250 |
132,4 |
105,4 |
79,6% |
671,7 |
577,4 |
86,0% |
ВСЬОГО |
337 701,8 |
337 128,6 |
99,8% |
39 652,9 |
34 165,8 |
86,2% |
Таблиця
тис. грн
Видатки |
КЕКВ |
КПКВ 0501040 "Здійснення правосуддя місцевими загальними судами" |
||||||||||||
Загальний фонд |
Спеціальний фонд |
|||||||||||||
призначено |
проф-но |
% фінансу-вання |
призначено |
проф-но |
% фінансу-вання |
|||||||||
Заробітна плата |
2111 |
704 181,9 |
704 181,9 |
100,0% |
|
|
|
|||||||
Нарахування на оплату праці |
2120 |
253 326,2 |
253 326,2 |
100,0% |
|
|
|
|||||||
Утримання судів та здійснення правосуддя |
2210+2240+ 2800+2282 |
1 651,2 |
428,0 |
25,9% |
163 401,5 |
139 869,2 |
85,6% |
|||||||
Інші виплати населенню |
2730 |
|
|
|
180,0 |
177,0 |
98,3% |
|||||||
Комунальні послуги |
2270 |
172,8 |
|
0,0% |
54 469,6 |
45 978,3 |
84,4% |
|||||||
Капітальні видатки |
3000 |
|
|
|
53 264,1 |
23 756,1 |
44,6% |
|
||||||
Відрядження |
2250 |
408,0 |
408,0 |
100,0% |
3 067,7 |
2 794,8 |
91,1% |
|
||||||
ВСЬОГО |
959 740,1 |
958 344,1 |
99,8% |
274 382,9 |
212 575,4 |
77,5% |
|
|||||||
Фінансування соціальних видатків здійснюється із загального фонду державного бюджету по мірі відкриття асигнувань на початку кожного місяця, а також у кінці місяця в разі здійснення наближень по заробітній платі. Фінансування поточних, комунальних та капітальних видатків здійснюється із спеціального фонду державного бюджету за щотижневими заявками територіальних управлінь ДСА та апеляційних судів у повному обсязі. Проблем з асигнуваннями по спецфонду не існує. Щоденно до спецфонду зараховується від трьох до чотирьох мільйонів гривень коштів судового збору. З урахуванням минулорічного залишку на рахунку відкритих асигнувань у ДСА по спецфонду постійно є понад 100 млн гривень з яких регулярно щотижнево здійснюються розподіли асигнувань судам.
Проблема існує тільки у відсутності необхідних грошових підкріплень в органах Держказначейства. Над цією проблемою ДСА постійно працює з Держказначейством. Але все залежить від стану єдиного казначейського рахунка.
Основною гострою проблемою на сьогоднішній день є вкрай незадовільний розмір бюджетних призначень на оплату праці.
Необхідно зазначити, що Законом України «Про Державний бюджет України на 2013 рік» Державній судовій адміністрації України передбачені видатки на оплату праці та нарахування на заробітну плату судам загальної юрисдикції в сумі 3,3 млрд грн, які заплановані за загальним фондом та забезпечують лише 60 відсотків потреби судів на зазначені цілі.
При формуванні бюджетного запиту на 2013 рік Державною судовою адміністрацією України на суди загальної юрисдикції були заплановані кошти на оплату праці з урахуванням збільшення посадового окладу судді, а також коштів на виплату надбавки за високі досягнення у праці в розмірі 50 відсотків посадового окладу з урахуванням надбавки за ранг та надбавки за вислугу років та премії в розмірі 50 відсотків посадового окладу працівникам апаратів судів на штатну чисельність.
Однак, Міністерством фінансів України як при доведенні граничних обсягів видатків, так і при остаточному формуванні державного бюджету все зазначене вище враховано не було.
Розуміючи серйозність зазначеної проблеми, ДСА України докладає максимум зусиль щодо збільшення в цьому році обсягів фінансування видатків на оплату праці для забезпечення потреб органів судової влади. Так, ДСА України неодноразово зверталася до Президента України, Голови Верховної Ради України, Прем’єр-міністра України та Кабінету Міністрів України з приводу критичної ситуації, що склалася у зв’язку з неналежним фінансуванням органів судової влади в частині виплати суддівської винагороди та оплати праці працівників апаратів судів, зокрема, востаннє в липні місяці цього року до Міністерства фінансів України із проханням про ініціювання внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2013 рік» у частині збільшення видатків на оплату праці.
Додатково повідомляємо, що для уникнення проблемних питань із виплатою суддівської винагороди, заробітної плати, матеріальних допомог та з оплатою відпусток суддям, а також працівникам апаратів судів Державна судова адміністрація України щомісячно звертається до Міністерства фінансів України із проханням стосовно наближення видатків на оплату праці. Так, у першому півріччі 2013 року було проведено 2 наближення апеляційним загальним судам та 3 наближення місцевим загальним судам.
Також, з метою раціонального та ефективного використання бюджетних коштів та погашення кредиторської заборгованості, впродовж шести місяців 2013 року за поданням апеляційних загальних судів та ТУ ДСА України здійснено перерозподіли видатків:
апеляційним загальним судам:
згідно з 5 довідками змін головного розпорядника коштів;
згідно з 6 довідками змін Міністерства фінансів України.
місцевим загальним судам:
згідно з 8 довідками змін головного розпорядника коштів;
згідно з 8 довідками змін Міністерства фінансів України.
За пропозицією Державної судової адміністрації України Кабінетом Міністрів України прийнято розпорядження від 19 червня 2013 року № 421-р «Про перерозподіл деяких видатків державного бюджету, передбачених Державній судовій адміністрації на 2013 рік», яким збільшено видатків розвитку судів на суму 45 721,1 тис. грн, у тому числі апеляційним загальним судам на суму 15 825,0 тис. грн та місцевим загальним судам на суму 15 525,2 тис. грн за рахунок зменшення видатків розвитку за бюджетною програмою 0501010 «Організаційне забезпечення діяльності судів та установ судової системи».
Таким чином ДСА України вживає максимально можливих заходів щодо фінансового забезпечення здійснення судочинства.
Щодо матеріально-технічного забезпечення місцевих загальних
та апеляційних загальних судів
Забезпечення судів приміщеннями, які б відповідали вимогам щодо здійснення правосуддя, є одним з основних напрямків діяльності Державної судової адміністрації України, а також Стратегічного плану розвитку судової влади на 2013-2015 роки, затвердженого Радою суддів України та схваленого рішенням ХІ чергового з’їзду суддів України, та його стратегічних завдань.
Так, стратегічним завданням чотири «Доступ до правосуддя» визначено, що серед першочергових завдань, які стоять перед судовою владою стосовно забезпечення реалізації права громадян на доступ до правосуддя, є підвищення відповідності приміщень суду потребам судової системи для забезпечення своєчасного та ефективного відправлення правосуддя, зокрема, створення належних умов для перебування громадян у приміщеннях судів та належні умови роботи суддів і працівників апаратів судів. А також забезпечення належного доступу до приміщень суду, судової інформації, участі в судовому процесі людей з особливими потребами.
Проте, на сьогодні із 27 апеляційних судів та 665 місцевих загальних судів, організаційне забезпечення яких здійснює ДСА України, лише апеляційний суд м. Києва (3 відсотки) та 98 місцевих загальних судів (близько 15 відсотків) розташовано в приміщеннях, які відповідають вимогам щодо здійснення правосуддя.
Решта приміщень судів потребують реконструкції, добудови або нового будівництва.
Стратегічним завданням два «Покращення стану фінансування та ефективне використання ресурсів» Стратегічного плану розвитку судової влади на 2013-2015 роки визначається, що забезпечення достатньої кількості необхідних ресурсів для покриття витрат щодо здійснення правосуддя, а також запровадження належного і прозорого управління та ефективного використання ресурсів, вплине не лише на якість функціонування судової системи, але також створить передумови для захисту від неналежного державного, приватного чи політичного впливу.
Серед першочергових завдань судової влади України щодо забезпечення необхідних ресурсів для належної підтримки своєї незалежності та покриття потреб щодо відправлення правосуддя, пунктом 2.4 зазначено необхідність врегулювання на законодавчому рівні питання управління державним майном, яке забезпечує діяльність судів.
Ураховуючи наведене, розміщення судів у власних приміщеннях державної власності слід вважати одним із чинників незалежності судових установ від суб'єктів господарювання, що виступають або можуть виступати, орендодавцями приміщень, в яких розміщуються судові органи.
Ряд питань, що перебувають на опрацюванні в ДСА України, потребують нормативно-правового врегулювання, у тому числі шляхом розробки проектів актів щодо передачі приміщень ДСА України для розміщення судів.
Так, Кабінетом Міністрів України у 2011 році було прийнято 5 розпоряджень Уряду з порушених питань, у 2012 році таких розпоряджень було 10.
На сьогодні в роботі перебуває ряд проектів розпоряджень Уряду щодо передачі приміщень для 5 місцевих загальних судів, а саме: Костянтинівського міськрайонного та Харцизького міського судів Донецької області, Центрально-Міського районного суду міста Макіївки Донецької області, Новомиргородського районного суду Кіровоградської області, Первомайського міськрайонного суду Харківської області.
Протягом першого півріччя поточного року ДСА України з метою покращення умов розміщення Печерського районного суду міста Києва спільно з Міністерством доходів і зборів України, як власником нерухомого майна, опрацьовано та вирішено питання щодо передачі із сфери управління зазначеного міністерства в оперативне управління ДСА України нежитлової будівлі для розміщення зазначеного суду. Кабінетом Міністрів України прийнято розпорядження від 29.04.2013 № 279-р «Про передачу будівлі у м. Києві Державній судовій адміністрації». Наказом ДСА України від 03.07.2013 № 97 нерухоме майно закріплено на балансі територіального управління ДСА України в місті Києві.
Завершено роботу з приймання-передачі приміщень, переданих у 2012 році ДСА України для розміщення Жмеринського міськрайонного суду Вінницької області, апеляційних судів Автономної Республіки Крим та Луганської області, на підставі відповідних розпоряджень Уряду, а саме розпоряджень Кабінету Міністрів України від 28.11.2012 № 968 «Про передачу нерухомого майна в м. Жмеринці Державній судовій адміністрації», від 24.10.2012 № 809 «Про погодження передачі будівлі в м. Луганську в державну власність», від 26.12.2012 № 1063 «Про передачу будівлі в м. Феодосії в державну власність».
Не втрачає своєї актуальності вирішення проблеми доступу до приміщень судів маломобільних груп населення, у тому числі інвалідів усіх категорій, та створення для них в приміщеннях судів відповідних умов.
На виконання доручення Президента України від 23.10.2012 № 1-1/2850 щодо забезпечення права громадян на доступ до правосуддя, гарантування права на судовий захист та сприяння впровадженню міжнародних стандартів у цій сфері, у частині, що стосується опрацювання проблемних питань організаційного, правового, інформаційного характеру щодо реалізації права громадян на доступ до правосуддя, ДСА України відповідно до Плану заходів щодо підвищення рівня правових знань громадян про судові процедури, функціонування судової системи та порядку захисту своїх прав і охоронюваних законом інтересів, затвердженого рішенням Ради суддів України від 30.11.2012 № 75 та схваленого рішенням ХІ чергового з’їзду суддів України від 22.02.2013, вживаються відповідні заходи.
Крім цього, з метою реалізації зазначеного доручення Президента України, з посиланням на позицію Міністерства фінансів України щодо обладнання приміщень судів пандусами та кнопками виклику в межах кошторисних призначень, ДСА України запропоновано судам і територіальним управлінням з урахуванням державних будівельних норм обладнати приміщення судів пандусами і кнопками виклику.
На сьогодні 51 відсоток приміщень апеляційних та 41 відсоток місцевих загальних судів обладнано пандусами, із яких відповідають вимогам державних будівельних норм лише 13 відсотків, не відповідають вимогам в апеляційних судах 38 відсотків пандусів, у місцевих загальних судах – 28 відсотків.
Потребують облаштування пандусами 24 відсотки приміщень апеляційних та 36 відсотків місцевих загальних судів. Водночас, відповідно 16 відсотків та 15 відсотків приміщень вказаних судів не мають технічної можливості їхнього влаштування через ряд об’єктивних факторів, таких як статус пам’ятки архітектури, щільність забудови або завузький тротуар та відсутність місця для розміщення конструкції тощо.
Однак, навіть у разі можливості піднятися на рівень входу, першого поверху або ліфтового холу, пересування інвалідів, у тому числі інвалідів на візках, людей з вадами зору та слуху, в приміщеннях судів є ускладненим через відсутність сприятливих умов для зазначених груп населення, серед яких, у першу чергу, планувальні особливості приміщень, завузькі коридори та дверні прорізи, відсутність звукових інформаторів і текстофонів, непристосованість ліфтів, сходів, санітарно-гігієнічних приміщень тощо.
У зв’язку з наведеним, слід зазначити, що приміщення всіх судів потребують вжиття додаткових заходів, пов’язаних із пристосуванням їх під потреби маломобільних груп населення та створення для них у судах комфортних умов перебування.
Вирішення порушених питань напряму залежить від обсягу капітальних видатків з державного бюджету на проведення робіт з будівництва, реконструкції та капітального ремонту приміщень судів.
Разом з тим, влаштування пандусів, що мають відповідати вимогам державних будівельних норм, є не менш затратним заходом, оскільки потребує видатків на розробку проектно-кошторисної та дозвільної документації, отримання відповідних погоджень на будівництво. Окрім цього, будівництво має здійснюватися виключно за індивідуальними проектами.
Ще однією з нагальних проблем судової влади є забезпечення умов для перебування в апеляційних та місцевих загальних судах підсудних (засуджених) та забезпечення їх участі в судових засіданнях.
У зв’язку з проведенням протягом першого півріччя 2013 року представниками Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини моніторингових візитів до приміщень апеляційних судів Закарпатської, Сумської, Херсонської областей, деяких місцевих загальних судів Миколаївської, Сумської, Чернігівської областей, а також міст Миколаєва, Сум, Херсона та Києва, ДСА України проаналізовано надіслані звіти про моніторингові візити, на місцях складено Плани заходів щодо усунення виявлених недоліків та реалізації наданих рекомендацій.
Представника Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини – керівника Департаменту з питань реалізації національного превентивного механізму було поінформовано щодо вжитих заходів. При цьому, наголошувалось, що зазначені у вищевказаних звітах проблемні питання обстежених судів можливо вирішити лише шляхом забезпечення їх належними приміщеннями. Порушені питання перебувають на контролі ДСА України.
Слід зазначити, що забезпечення судів належними приміщеннями відбувається повільно через ряд об’єктивних причин, основною з яких залишається обмежений обсяг фінансування робіт з будівництва, реконструкції та капітального ремонту. Також обмежений обсяг капітальних видатків унеможливлює придбання приміщень відповідної площі на ринку нерухомості.
Існуюче обмежене фінансування унеможливлює проведення ремонтних робіт як в існуючих приміщеннях судів, так і в приміщеннях, що надані судам для їх розміщення у попередні роки.
З Головним управлінням внутрішніх військ МВС України продовжувалася співпраця щодо погодження проекту спільного наказу Міністерства внутрішніх справ України, Міністерства юстиції України, Генеральної прокуратури України, Верховного Суду України, Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ, Державної судової адміністрації України, Служби безпеки України «Про затвердження Інструкції з організації конвоювання та тримання в судах обвинувачених (підсудних), засуджених за вимогою судів».
Апеляційні суди
27 апеляційних судів розташовано в 37 приміщеннях.
У декількох приміщеннях розміщуються апеляційні суди Львівської, Миколаївської, Полтавської та Чернівецької областей.
Для забезпечення належних умов роботи та своєчасного розгляду справ апеляційні суди Автономної Республіки Крим, Дніпропетровської та Донецької областей, окрім приміщень в обласних центрах, використовують приміщення в інших містах, в яких розміщується певна частина цих судів.
Із загальної кількості апеляційних судів лише приміщення апеляційного суду міста Києва відповідає вимогам щодо здійснення правосуддя.
Водночас, на сьогодні, незважаючи на наявність проблем та потребу збільшення площі існуючих приміщень, апеляційні суди Волинської, Запорізької, Тернопільської, Чернівецької та Чернігівської областей здійснюють правосуддя у відповідних умовах.
Решта приміщень судів потребують реконструкції, добудови або нового будівництва.
Поліпшення умов функціонування потребують, у першу чергу, апеляційний суд Рівненської області, в якому на 1 суддю припадає 29 кв. м загальної площі приміщення, та апеляційний суд Черкаської області, котрий, розміщуючись у будівлі разом з районними судами м. Черкаси, має найнижчий серед усіх апеляційних судів показник загальної площі, що припадає на 1 суддю – лише 20 кв. метрів.
Пошук варіантів щодо можливого поліпшення умов розміщення апеляційних судів Рівненської та Черкаської області за рахунок надання судам інших приміщень продовжувався у 2013 році.
Результатом вжитих заходів щодо забезпечення належним приміщенням апеляційного суду Черкаської області є укладання у травні 2013 року з регіональним відділенням Фонду державного майна України в Черкаській області договору оренди терміном на 5 років на приміщення загальною площею 8500 кв. м, що розташовуються по вул. Фрунзе, 29 у м. Черкасах.
Під охороною судової міліції на час роботи суду перебуває 35 приміщень апеляційних судів, із яких охороняється в цілодобовому режимі – 34, не перебувають під охороною судової міліції приміщення апеляційного суду Автономної Республіки Крим (м. Феодосія – причина: недостатня кількість особового складу судової міліції) та одне з приміщень апеляційного суду Львівської області (в окремому приміщенні знаходиться три службових кабінети суддів, на нічний час забезпечені охоронною сигналізацією).
Приміщення апеляційних судів приводяться у відповідність до вимог безпеки: 19 приміщень обладнано охоронною сигналізацією, із яких 9 охороняються відповідно до укладених договорів Державною службою охорони при МВС України (із загальної кількості приміщень обладнаних охоронною сигналізацією у 9 приміщеннях під охороною перебувають лише канцелярії та архіви судів).
За наданою судами інформацією, станом на 01.07.2013, у 21 приміщенні встановлено протипожежну сигналізацію (у робочому стані – 19) та у 33 приміщеннях – стаціонарні металошукачі, 9 приміщень суду обладнано уніфікованими системи контролю доступу до суду та 200 – «тривожними кнопками» (за інформацією судів є потреба у додатковому встановленні ще 876 таких кнопок). У 34 приміщеннях уже обладнані пункти пропуску громадян до суду та в 17 – камери схову речей громадян.
Місцеві загальні суди
665 місцевих судів розташовано в 735 приміщеннях. Із загальної кількості місцевих судів лише приміщення 98 (близько 15 відсотків) судів відповідають вимогам щодо здійснення правосуддя. Решта приміщень судів потребують реконструкції, добудови або нового будівництва.
Найкращий показник забезпечення судів належними приміщеннями мають:
Рівненська область – 39 відсотків (7 судів з 18),
Миколаївська область – 29 відсотків (7 із 24),
Чернівецька область – 28 відсотків (4 із 14),
Херсонська область – 27 відсотків (6 із 22),
Черкаська область – 26 відсотків (6 із 23),
Чернігівська область – 25 відсотків (6 із 24).
Слід зауважити, що жоден із судів Харківської області та судів міст Києва і Севастополя не забезпечено належним приміщенням. Однак, останній показник характеризує не стільки роботу територіальних управлінь Державної судової адміністрації України, скільки ставлення місцевої влади до проблем місцевих загальних судів.
На виконання Указу Президента України 05.07.2012 № 437/2012 «Про ліквідацію та утворення місцевих загальних судів», ДСА України вживаються організаційні заходи з питань забезпечення належних умов розміщення новоутворених Вінницького міського суду та Новодністровського міського суду Чернівецької області.
Так, Вінницький міський суд розміщується в приміщеннях ліквідованих Замостянського, Ленінського та Староміського районних судів по вул. Грушевського, 17 у м. Вінниці.
Рішенням Новодністровської міської ради Чернівецької області від 13.02.2013 № 22/2 затверджено план заходів щодо забезпечення приміщенням новоствореного Новодністровського міського суду. За інформацією територіального управління ДСА України в Чернівецькій області 02.07.2013 разом із в. о. голови суду затверджено план спільних заходів, у зв’язку з наданням для розміщення суду на умовах оренди терміном на 25 років з місячною оплатою 1 грн нового приміщення, розташованого в мікрорайоні «Сонячний» в м. Новодністровськ.
Протягом першого півріччя 2013 року, незважаючи на відсутність належного фінансування, завдяки спільним зусиллям Державної судової адміністрації України, територіальних управлінь ДСА України, голів судів та керівників апаратів судів вирішувалися питання щодо забезпечення судів приміщеннями та покращення умов їх розміщення.
Слід наголосити, що проблема із забезпеченням судів належними приміщеннями є вкрай важливою і вирішити її можливо лише за участю всіх гілок влади, і в першу чергу, за умови відповідного фінансування державою.
Відповідно до вжитих заходів щодо забезпечення незалежності та безпеки суддів, охорони приміщень судів, станом на 01 липня 2013 року охороняється 582 (79 відсотків) приміщень місцевих загальних судів, у тому числі підрозділами судової міліції – 432 (58 відсотків), а під цілодобовою охороною перебуває 170, або 40 відсотків від кількості приміщень судів, що охороняються судовою міліцією.
Стовідсотково охоплені охороною судової міліції, на час роботи суду, місцеві загальні суди в Івано-Франківській, Тернопільській областях та місті Севастополі. У той же час, менше 40 відсотків судів охороняються в Полтавській (21 відсоток), Харківській (37,2 відсотка) та Житомирській (38,4 відсотка) областях.
Проведений аналіз показав, що порівняно невелика кількість приміщень судів в ряді областей перебуває під цілодобовою охороною судової міліції. Так, у Волинській, Миколаївській, Львівській, Луганській та Дніпропетровській областях приміщення місцевих судів забезпечені таким режимом охорони на 5 відсотків, 7,2 відсотка, 8,8 відсотка, 11,7 відсотка та 11,8 відсотка відповідно. У решті регіонів України цілодобовою охороною охоплено в середньому від 25 до 30 відсотків приміщень судів, за винятком місцевих судів Одеської, Чернівецької, Хмельницької областей та міста Севастополя де відсоток охоронюваних цілодобово приміщень судів становить 37,1 відсотка, 42,8 відсотка, 56 відсотків та 75 відсотків відповідно.
Крім того, цивільними охоронними структурами (охоронці за трудовими угодами) у нічний час охороняється 98 приміщень судів (13,2 відсотка від загальної кількості приміщень.
Охоронною сигналізацією обладнано 681 приміщення судів (91,5 відсотка), що на 13 більше порівняно з 2012 роком, у тому числі всі приміщення судів у Вінницькій, Донецькій, Закарпатській, Івано-Франківській, Луганській, Херсонській, Черкаській, Чернігівській областях та місті Севастополі, понад 90 відсотків приміщень судів у Полтавській, Житомирській, Кіровоградській, Одеській, Рівненській, Сумській, Харківській областях та місті Києві. Найменше таких приміщень (не перевищує 70 відсотків їх загальної кількості) у Київській області.
Додатково були обладнані приміщення судів охоронною сигналізацією у Київській (Макарівський районний суд), Миколаївській (Ленінський районний суд міста Миколаєва) областях та 11 місцевих загальних судів Полтавської області.
Передано під охорону Державної служби охорони при МВС України (далі – ДСО) 447 приміщень судів (+ 24 за 2013 рік), що складає 60 відсотків від загальної кількості, або 66 відсотків приміщень, обладнаних охоронною сигналізацією (відповідно до укладених договорів).
Із зазначеної вище кількості приміщень судів (447) у 296 приміщеннях під охороною ДСО перебувають тільки канцелярії та архіви судів, що складає 67 відсотків від кількості взятих під охорону приміщень. Не користувалися послугами ДСО в Автономній Республіці Крим, Закарпатській, Львівській та Тернопільській областях.
Протипожежною сигналізацією обладнано 377 приміщень судів, або 51відсоток від загальної кількості приміщень місцевих судів, тоді як у 2012 році 360 приміщень або 48,6 відсотка було обладнано такою сигналізацією.
Системи пожежної сигналізації встановлювалися упродовж першого півріччя 2013 року у місцевих загальних судах Дніпропетровської (2), Кіровоградської (1), Тернопільської (1), Харківської (2), Херсонської (7), Черкаської (3) та Чернігівської (3) областей. Вийшла з ладу та не підлягає ремонту і подальшій експлуатації пожежна сигналізація у двох місцевих судах Луганської області.
У Донецькій, Закарпатській, Івано-Франківській та Чернівецькій областях протипожежною сигналізацією обладнано 100 відсотків приміщень судів; Одеській, Рівненській та Хмельницькій областях понад 90 відсотків; Чернігівській – 84 відсотки, Миколаївській областях – 82,1 відсотка.
Жодне із приміщень місцевих судів у Луганській області та місті Севастополі протипожежною сигналізацією не обладнане.
Станом на 01 липня 2013 року у приміщеннях судів встановлено 293 стаціонарні металодетектори, що становить 40 відсотків від кількості приміщень (додатково встановлено металодетектор в Городищинському районному суді Черкаської та Новгород-Сіверському районному суді Чернігівської областей), у тому числі в усіх загальних місцевих судах Івано-Франківської області та місті Севастополі, у понад 90 відсотків приміщень судів Чернівецької області та міста Києва, більше 50 відсотків приміщень судів у Вінницькій, Закарпатській, Львівській та Рівненській областях, тоді як у Луганській, Миколаївській та Сумській областях – менш як 20 відсотків приміщень, жодного в Тернопільській області. У решті регіонів металодетектори встановлено у кожному третьому суді, а у Вінницькій, Чернігівській та ряді інших областей місцеві суди, де відсутні стаціонарні металодетектори, забезпечені портативними (переносними).
У першому півріччі 2013 року місцеві загальні суди Автономної Республіки Крим, Волинської, Дніпропетровської, Житомирської, Івано-Франківської, Луганської, Миколаївської, Рівненської, Тернопільської, Хмельницької та Чернівецької областей додатково оснащувалися пристроями сповіщення про небезпеку («тривожними кнопками»). Всього встановлено в першому півріччі 2013 року 380 тривожних кнопок, (найбільше в Дніпропетровській (142 од.) та Волинській (93 од.) областях, а загальна кількість встановлених у місцевих судах досягла 4139 одиниць.
Найбільше таких систем встановлено в місцевих судах міста Києва (636), Одеській (427), Донецькій (384), Дніпропетровській (342), Вінницькій (282), Луганській (263) та Житомирській (194) областях.
Такий підхід, безперечно, підвищує ефективність заходів, що спрямовані на належне підтримання стану громадського порядку в суді, забезпечення особистої безпеки суддів та працівників суду.
Продовжувалася робота в частині обладнання вікон приміщень судів гратами. Зокрема, у звітному періоді встановлено грати на 320 вікнах, а загальна кількість обладнаних вікон становить 18747.
Додатково у першому півріччі 2013 року 10 судів обладнано пунктами пропуску до суду (Донецькій, Запорізькій та Сумській областях – по 1, Львівській – 5, Чернігівській –3. Вийшов із ладу пункт пропуску в Тальнівському районному суді Черкаської області). У цілому їх встановлено у 301 місцевому суді (41 відсоток від кількості судів). У місцевих судах Тернопільської, Чернівецької областей та міста Севастополя зазначений показник дорівнює 100 відсоткам, у Вінницькій – 79 відсоткам, Хмельницькій та Харківській – 68 відсоткам, Сумській – 59 відсоткам, Волинській – 53 відсоткам, Донецькій та Львівській областях – 50 відсоткам. У решті областей цей показник коливається у межах від 6 до 46 відсотків.
Камери схову наразі є в усіх приміщеннях місцевих судів Вінницької, Тернопільської, Херсонської та Чернігівської областей. У цілому вже обладнано 416 приміщень суду.
Здійснення заходів інформатизації судів
Не менш важливим стратегічним завданням є здійснення заходів з інформатизації судів, що передбачає оснащення сучасною комп’ютерною та оргтехнікою, засобами фіксації судового процесу, відеоконференцзв’язку, відповідним програмним забезпеченням для автоматизації документообігу суду, бухгалтерського статистичного обліку та звітності.
В цьому напрямку в поточному році передбачено в апеляційних судах придбання 750 одиниць комп’ютерної техніки (комп’ютери, монітори, принтери, блоки безперебійного живлення, маршрутизатори, комутатори і т. п.), 6 серверів, 65 систем фіксування судового процесу.
У місцевих судах заплановано придбання 3800 одиниць комп’ютерної техніки, 60 серверів, 362 системи фіксування судового процесу та 1039 одиниць оргтехніки.
Відповідно до вимог статті 336 Кримінального процесуального кодексу України, статті 74¹ Господарського процесуального кодексу України та статті 122¹ Кодексу адміністративного судочинства України стосовно організації проведення судових засідань в режимі відеоконференції Державна судова адміністрація України вживає заходів щодо впровадження систем відеоконференцзв'язку в залах судових засідань.
Так, Державною судовою адміністрацією України з початку 2013 року були введені в експлуатацію системи відоконференцзв’язку в усіх 27 апеляційних загальних судах та 140 систем відеоконференцзв’язку в місцевих загальних судах та побудовані канали зв’язку для них.
Крім того, передбачається здійснити придбання та передачу в безоплатне користування 312 мобільних комплексів відеоконференцзв’язку для органів та установ Державної пенітенціарної служби України.
Державною судовою адміністрацією України постійно здійснюється моніторинг та аналіз ефективності використання систем відеоконференцзв’язку в апеляційних та місцевих загальних судах під час здійснення досудового розслідування та судового впровадження.
За період з січня по липень 2013 року з іншими судами та установами Державної пенітенціарної служби України було проведено: апеляційними загальними судами 837, а місцевими загальними судами 379 сеансів відеоконференцзв'язку.
Заступник Голови З.Холоднюк