З 14 грудня 2013 року набрав чинності Закон України «Про внесення змін до статті 130 Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо посилення відповідальності за керування транспортними засобами у стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння».
Відтепер ст. 130 Кодексу України про адміністративні правопорушення передбачає, що "керування транспортними засобами особами в стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп'яніння або під впливом лікарських препаратів, що знижують їх увагу та швидкість реакції, а також передача керування транспортним засобом особі, яка перебуває в стані такого сп'яніння чи під впливом таких лікарських препаратів, а так само відмова особи, яка керує транспортним засобом, від проходження відповідно до встановленого порядку огляду на стан алкогольного, наркотичного чи іншого сп'яніння або щодо вживання лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції,-
тягнуть за собою накладення штрафу на водіїв від 200 до 350 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або позбавлення права керування транспортними засобами на строк від одного до двох років, або адміністративний арешт на строк від 7 до 10 діб і на інших осіб - накладення штрафу від 200 до 350 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або адміністративний арешт на строк від 7 до 10 діб".
Незважаючи на таке посилення відповідальності деякі адвокати та політики вважають недостатнім адміністративне покарання за керування в стані алкогольного сп’яніння. Так адвокат Є. Грушовець вважає, що «ураховуючи наслідки, які можуть бути завдані водієм напідпитку, за керування транспортним засобом у стані алкогольного сп’яніння водій-порушник повинен нести кримінальну відповідальність. Адже, сідаючи у стані алкогольного сп’яніння за кермо, потенційний порушник завжди має альтернативні засоби пересування: громадський транспорт, таксі, послуги драйвера. При цьому факультативною правовою санкцією до порушника обов’язково повинно бути безоплатне вилучення транспортного засобу без жодної на те альтернативи.»
Дійсно, людина в стані алкогольного сп’яніння не може адекватно оцінити ситуацію на дорозі та вчасно відреагувати на її зміни і прийняти правильне рішення, що й призводить до скоєння ДТП. Але найгіршим у цій ситуації є те, що в ДТП за участю осіб, які керують транспортними засобами в стані алкогольного сп’яніння, страждають особи, які жодним чином не порушують правил дорожнього руху.
Ще більш активну позицію в данному питанні продемонстрував депутат Геннадій Москаль. 23 грудня 2013 р. він уніс проект Закону «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо встановлення кримінальної відповідальності за експлуатацію транспортних засобів у стані алкогольного, наркотичного та іншого сп'яніння» (реєстр. №3812).
Чинним законодавством передбачається кримінальна відповідальність водіїв лише у випадку настання негативних наслідків скоєння правопорушення (заподіяння потерпілому тілесних ушкоджень, смерть потерпілого). У решті — за керування транспортним засобом у стані сп’яніння водій несе лише адміністративну відповідальність.
Чи зменшиться кількість водіїв у стані алкогольного сп’яніння, а значить і кількість скоєних ними ДТП, у зв’язку зі змінами внесеними до КУпАП покаже статистика. Можливо перспектива провести кілька діб в слідчому ізоляторі щось змінить в поглядах водіїв на свої дії, та змусить не сідати за кермо в нетверезому стані.
В статті використано матеріали:
http://zib.com.ua/ua/45219-evgen_grushovec_advokat_za_keruvannya_transportnim_zasobom_u.html
http://zib.com.ua/ua/46742-moskal_proponue_zhorstkiy_sposib_borotbi_z_piyactvom_za_kerm.html